سبزوار، دیدنی ترین و تاریخی ترین شهر در خراسان
نوشته شده توسط : gheirati

سبزوار شهری است که در غرب خراسان رضوی قرار گرفته است وعنوان بزرگترین شهربعد شهر مشهد را در خراسان به خود اختصاص داده است. این شهر که در قدیم با نام بیهق معروف بوده است، هم اکنون به عنوان یکی از نمادهای تاریخ و علم ایران از آن یاد می شود. شهر سبزوار دارای مراکز مهمی اعم از مراکز علمی و دانشگاهی ، و حوزه های علمیه می باشد که در حال حاضر مشغول به کار می باشند. مردم سبزوار نیز به زبان فارسی صحبت می کنند و گویش آن ها، گویش اصیل خراسانی می باشد. طبق سرشماری که در سال 1395 انجام شد جمعیت این شهر 243،700 نفر اعلام شد.

این شهر زیبا دارای بسیاری از جاذبه های گردشگری می باشد که در اینجا با برخی از جاذبه های طبیعی و تاریخی آن آشنا می شویم:

جاذبه های طبیعی

آبشار برغمد

در 30 کیلومتری شهر سبزوار آبشار فصلی به نام آبشار برغمد قرار گرفته است که با طبیعت خشکی که این منطقه دارد محل مناسبی برای استراحت و تفریح و همچنین دوری از گرمای شدید سبزوار است. در اطراف این آبشار درختانی بسیاری قرار گرفته اند که بیشتر آن ها درختان گردو می باشند. همچنین در این شهرستان تنوع گیاهی و جانوری در دره آن مورد توجه بسیاری از گردشگران قرار گرفته است.

یخدان های تاریخی سبزوار

در جنوب این شهرستان یخدان هایی از جنس خشت ساخته شده است که مربوط به دوره قاجار می باشند. از این یخدان ها در گذشته و در فصل بهار به عنوان وسیله ای برای نگهداری یخ استفاده می کرده اند. هم اکنون این یخدان ها ریزش کرده و باید مورد بازسازی قرار بگیرند.

خانه باغ اسکویی، تفرجگاهی تاریخی

یکی از جاذبه های طبیعی بی نظیر در شهر سبزوار، خانه باغ اسکویی می باشد که مربوط به دوره قاجار است. این بنا که مالک آن خاندان اسکویی بوده اند دارای مساحتی ده هکتاری می باشد. در داخل این باغ عمارتی نیز وجود دارد که در دو طبقه ساخته شده است. این بنای زیبا با گچ بری قسمت سر ستون ها، حوض خانه و هم چنین نقاشی های روی گچ بری های حوض خانه تزئین شده است. این جاذبه گردشگری نیز در سال 1380 نام آن در بین فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

غار اژدر

در ابتدای مسیر دسترسی به آبشار بید غاری به نام غار اژدر وجود دارد که درارتفاع 1680 متری کوه کمردنگ واقع شده است. در کناراین غار زیبا آبشار بید قرار گرفته که باعث شده است این منطقه تبدیل به یک جاذبه گردشگری بی نظیری شود.

جاذبه های تاریخی

 مصلی تاریخی سبزوار

مصلی تاریخی سبزوار یکی از مکان های تاریخی است که در قسمت  شرقی این شهر واقع شده است. ای بنا که مربوط به سده 8 هجری قمری می باشد هم اکنون در فهرست آثارملی قرار گرفته است. این مصلی نیز دارای قسمت های مختلفی است. این مجموعه دارای یک ایوان بزرگ و چهار تاق می باشد. این بنا در گذشته خانقاه چند تن از سربداران بوده و هم اکنون برای برگزاری نمازعید های بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد.

بقعه امامزاده یحیی سبزوار

بقعه امامزاده یحیی در تقاطع خیابان اسرا و بیهق قرار گرفته است. این بنا دارای قسمت های مختلفی همچون ایوان و فضای داخلی گنبد دار و مناره و دو فضای ارتباطی می باشد. این  بقعه نیز دارای گنبدی می باشد که با کاشی کاری های فیروزه ای جلوه خاصی را به نمایش گذاشته است. همچنین نمای بیرونی آن که به سبک ویژه ای طراحی شده است، چشم هر گردشگری را به خود جذب می کند. این اثر تاریخی نیز جزء آثاری است که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده اند.

مسجد جامع سبزوار

از قدیمی ترین مساجدی که در این شهر دیده می شود می توان به مسجد جامع آن اشاره کرد. که دارای مساحتی حدود 4 هزار متر مربع می باشد. این بنا که مربوط به دوره سربداران است دارای قسمت های مختلفی همچون صحن، شبستان، ایوان های قبلی و رواق در حاشیه های جنوبی خیابان بیهق است.

این مسجد دارای کتیبه هایی است که به دوره صفویه برمی گردد. سر در این مسجد زیبا در دوره رضاشاه به طور کامل تخریب شد و سپس توسط فردی به نام محمد اشراقی مورد بازسازی قرار گرفت.

آتشکده میر مظفر

یکی دیگر از جاذبه های تاریخی در شهر سبزوار آتشکده میر مظفر می باشد. این اثر معماری جزء کهن ترین جاذبه های دیدنی در این شهر می باشد. این آتشکده در بالای کوهی از رشته کوه اثقلان قرار گرفته است. این بنا با استفاده از سنگ و ملات و باروج ساخته شده است. در داخل این آتشکده بر روی دیواره های اطراف آن فسیل هایی دیده می شوند که قدمت آن ها به 100 میلیون سال پیش برمی گردد.





:: برچسب‌ها: جاذبه های گردشگری خراسان رضوی , شهرستان سبزوار ,
:: بازدید از این مطلب : 30
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 12 شهريور 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: